BPM 2022 t/m 2025

Wijzigingen BPM in 2022.

Bij het overgrote deel van alle nieuwe auto’s loopt het vaakt tot een (forse) BPM verhoging.
Ook bij het importeren van een auto uit Duitsland wordt er BPM berekend door de Belastingdienst Douane, maar dan wordt een forfaitaire korting op de verschuldigde BPM verleend die is gekoppeld aan de leeftijd van de auto. Naarmate de auto ouder is neemt het kortingspercentage toe. Bij het importeren van een tweedehands auto kan het BPM-bedrag waarop de korting verleend wordt, afhankelijk van de eerste toelating van de auto op verschillende manieren worden berekend. Dit kan zijn aan de hand van de netto catalogusprijs die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland, aan de hand van de absolute CO2-uitstoot of een combinatie van beide. Welke rekenmethodes gehanteerd mogen worden is afhankelijk van de eerste toelating van de auto en het toen geldende BPM regime, het huidig geldende BPM regime of een tussentijdens van toepassing geweest BPM regime.

De BPM-tabel voor 2022 t/m 2025 wordt wat het kabinet betreft aangepast. Uiteraard enkel van toepassing op auto’s die rijden op diesel of benzine, EV’s zijn uitgesloten van BPM tot en met tenminste 2024. Wat er daarna gaat gebeuren is nog een vraagteken. Het hele idee van BPM is het extra belasten van auto’s die CO2 uitstoten. Maar elektrische auto’s stoten geen CO2 uit, dus het gaat nog interessant worden wat ze gaan verzinnen voor na 2024.

Met de aanpassing van de tabel zijn de tarieven die gelden per 1 januari 2022 bekendgemaakt. Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de BPM. Ook zijn de categorieën aangepast. De categorie van 86 gram t/m 111 gram wordt bijvoorbeeld 84 gram t/m 109 gram. Tot en met 2025 is het plan om de BPM jaarlijks met 2,3 procent te verhogen.

De CO2-uitstoot van de personenauto bepaalt de te betalen Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm). Nieuwe auto’s worden gelukkig steeds milieuvriendelijker door technologische ontwikkelingen. Dit betekent echter dat er steeds minder bpm wordt betaald. Deze belastinginkomsten zijn wel belangrijk voor overheidsuitgaven. Daarom wordt de bpm-tabel aangepast voor 2022 tot en met 2025. Hierdoor worden automobilisten met auto's die meer CO2 uitstoten zwaarder belast. De tabel geldt voor auto’s die rijden op diesel of benzine. Voor emissievrije auto’s geldt een bpm-vrijstelling tot en met 2024.

Hoe werkt het?
Bij een CO2-uitstoot vanaf En tot Dan berekent u de belasting als volgt:
• Trek van de CO2‑uitstoot van de auto de waarde uit kolom 1 af.
• Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
• Tel hier het bedrag uit kolom 3 bij op.

I II III IV
0 gram/km 84 € 376 € 1
84 gram/km 109 € 460 € 62
109 gram/km 152 € 2.010 € 137
152 gram/km 168 € 7.901 € 224
168 gram/km - € 11.485 € 448

De dieseltoeslag is € 86,67 per gram CO2‑uitstoot boven de 75 gram CO2‑uitstoot per kilometer.

Wilt u een auto importeren uit Duitsland?
Dan raden wij u Mobile.de of Autoscout24.de aan om te zoeken naar een geschikte auto.
U kunt ook kijken in een door Auto Import Duitsland gemaakte selectie van Duitse occasions.

Zoekopdracht voor een Duitse import auto
Vanzelfsprekend kunt u bij Auto Import Duitsland ook een zoekopdracht voor een Duitse import auto doorgeven.

Zoeken op Mobile.deUitgebreide zoekmachine Autoscout24.deMobiele zoekmachine Autoscout24.de